Comerços físics, donar un pas endavant o tancar

Comerços físics, donar un pas endavant o tancar

 “Mentre tu estàs tancat a casa esperant la comanda que has fet per Internet, en un provador es bat un record Guiness”. Així es com es comença un dels 14 anuncis de promoció del comerç de proximitat que ha impulsat la Generalitat de Catalunya amb el lema “Surt al carrer, viu el Comerç” La campanya en qüestió té com objectiu reflectir que l’experiència de comprar presencialment en el comerç de proximitat és única.



Mai abans s’havia realitzat una campanya tan explícita per part de la Generalitat de Catalunya contraposant el comerç online a la venta minorista en botiga física. Per l’altra banda, resulta molt curiós observar també com els mitjans publiquen assíduament noticies de com Amazon crea llocs de treball –sense explicar els que destrueix- als centres que té en marxa o està construint a Catalunya, que compten amb el beneplàcit i el suport del Govern. 



Ambdues realitats, contradiccions aparents, semblen aclarir-se escoltant en Joan Baiget, Conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, en una entrevista a Catalunya Ràdio en la que se li pregunta precisament per això: Amazon i el petit Comerç de proximitat



Baiget reconeix que el protagonisme del comerç electrònic no pararà de créixer i que les possibilitats de supervivència del petit comerç passen per aspectes com la especialització en micro-nínxols i ve a dir que, davant l’horitzó més que possible de que Amazon continuï fent creixent la seva facturació i la seva quota de mercat, és millor tenir-lo a casa perquè al menys hi quedaran algunes engrunes per les pimes del voltant. Segurament, té raó. 



El cert és que les dades són aclaparadores i el client, sempre sobirà, sembla decidit a buscar l’experiència de la compra física quan disposa de dos variables: temps i ganes. O senzillament quan no disposa d’una alternativa online que el convenci. I Amazon ho sap molt bé. Recentment s’ha publicat la noticia de que Amazon pretén estar en el top 5 de supermercats d’Estats Units l’any 2025El gegant sembla haver assumit que hi ha certs productesque  encara no poden ésser venuts massivament online i, per aquest motiu, està realitzant tests de botigues físiques en les que l’automatització de la compra i la detecció de preferències del client per la via tecnològica seran elements que jugaran a favor de la comoditat i la seva experiència de compra. Objectiu: satisfer més al client, estalviar-li temps i de pas, estrènyer els costos operatius i de la mà d’obra.  



L’anunci de la campanya “Surt al carrer, viu el Comerç” mencionant al principi de l’article presenta la bondat de fer cua i apilonar-se en un provador d’una botiga de roba. No és la millor presentació de l’experiència que es necessita per a competir en el comerç online. Amazon i, en general, els grans del comerç electrònic tenen molt clar què volen els seus clients: temps, comoditat, seguretat i preu. L’experiència de compra física d’un producte, aquella en que hom va a un comerç per a deixar-se assessorar per un venedor, tocar físicament el producte i poder interactuar amb altres persones serà cada cop més esporàdica. La millor prova d’aquest argument no és altra que la dada de que el gran basar exponent per excel•lència del servei i l’atenció al client -El Corte Inglés- és la segona botiga de comerç online per volum de facturació d’Espanya per darrere d’Amazon.



Diu Baiget en l’entrevista que des de la Generalitat s’aposta per la coexistència d’ambdós canals (online i físic). Accions com la mencionada campanya no canviaran el fet que el comerç electrònic continuï creixent a ritme de dos dígits en els pròxims anys. I la Generalitat, encara que no pugui dir-ho obertament, sap que molts petits comerços tradicionals es quedaran pel camí. De fet, tothom ho sap.



Llavors, què pot fer el comerç de proximitat per fer front al comerç electrònic? La resposta és oberta i complexa, si bé està clar que lluitar-hi i anar contra el canal no és l’opció. En una recent conferència que va oferir la nostra agència a la Cambra de Comerç de Lleida titulada “Vendre a Amazon, t’interessa?” exposàvem que, encara que el gegant vulgui fagocitar-ho tot, els seus tentacles no poden arribar a tot, almenys de moment. És aquí on hi ha oportunitats: la súper-especialització en tot allò que per a Amazon i els grans del comerç electrònic sigui tan minúscul que no els resulti interessant explotar. Això sense oblidar que Amazon pot no estar interessada en vendre directament un producte, però el que sí voldrà fagocitar a tots els nivells és el binomi online+distribució. I com a exemple Handmadeon cerca seduir al sector de l’artesania. 



El comerç de proximitat ha de jugar les seves armes, reinventar-se i aprofitar totes les possibilitats dels canals: online, offline (en el que han aparegut noves possibilitats) i la conjunció d’ambdós. L’esforç en recursos de temps i diners és elevat (parlant en termes del que suposa per a un petit comerç) però els èxits hi són, i des d’Up2you hem pogut participar-ne i ser-ne testimonis per poder afirmar que hi ha vies per a sortir endavant. No és possible sobreviure amb arguments de fa 20 anys, però si tens energies, t’assessores i ho intentes fermament, l’èxit no està assegurat però hi ha una possibilitat de que el teu negoci sigui el David que venci a Goliat.



Jordi Bernat - CEO Up2you


T'AJUDEM A ACONSEGUIR ELS TEUS OBJECTIUS?

En acceptar aquest formulari, accepta la nostra política de privacitat

UNEIX-TE AL BLOG D'UP2YOU

Apreciem el temps i la privacitat igual que tu. Només t'enviarem les entrades del blog.
x
¡Hola! Utilizamos cookies propias y de terceros para analizar el uso de esta web. Así podemos mejorar tu experiencia de navegación y uso, además de poder mostrarte contenido publicitario de tu interés. Al continuar navegando entendemos que aceptas nuestra Política de Cookies. Aceptar

Up2you


mapa C/ Agustí Duran i Sanpere, 5 baixos
25001 Lleida
tel. 973 220 612
mail email

Dilluns a Divendres
09:00 - 14:00 / 15:00 - 19:00

CONTACTA I SOL·LICITA
INFORMACIÓ SENSE COMPROMÍS

En acceptar aquest formulari, accepta la nostra Política de Privacitat