El petit comerç físic, condemnat a mort?

El petit comerç físic, condemnat a mort?

Al llarg de la passada campanya nadalenca, hi va haver una pregunta que vaig fer en el meu cercle d’amistats i coneguts: on has comprat els teus regals de Nadal? Vaig obtenir respostes de tot tipus:

“Els carrers i els centres comercials estaven plens, la gent sap que el frenesí d’abans de la crisi ja no tornarà i han decidit viure el dia”.

“Vaig anar botiga per botiga mirant roba per al meu marit i joguines per als nens, en vaig fer fotos i després, ho vaig comprar tot per Internet, excepte un parell de joguines que ja no els vaig trobar disponibles. He estalviat força diners”.                                                                                                                                    

“Encara no he anat a comprar-los. Demà quan surti de treballar, donaré una volta i en un parell d’hores ho faig”.

Per l’altra banda, els transportistes que deixen o recullen mercaderia de la nostra agència, termòmetre de com va la economia en general, comentaven fa uns dies “aquest Nadal és una bogeria, però ara no parem per Internet. La frase d’un altre transportista va ser “Amazon ens ha col·lapsat”.

D’aquesta enquesta casolana, us plantejo idees generals sobre el consumidor minorista d’avui:

- Mira molt i compra com vol i on vol.

- Qui busca solament preu, compra on sigui més barat, és igual on sigui.

- Qui necessita ja un producte, el compra en una botiga física, lo important és cobrir la necessitat del moment.



Per a analitzar els hàbits del consumidor minorista sabem que hi ha altres aspectes que influeixen en la seva decisió de compra: experiència, servei, confiança, comoditat, disponibilitat, valor afegit, proximitat, etc. I en tots ells, hi apareix cada cop més un factor en comú: la connexió entre el món online i l’offline. En una entrevista de finals de 2015, Ferran Reverter, conseller delegat a Mediamarkt afirmava que “el 80% dels clients passa per la pàgina web abans d’anar a buscar el producte a la botiga física”. Una dada molt interessant que ens dona noves pistes sobre l’evolució del perfil del consumidor minorista dels pròxims anys. De fet, en la mateixa entrevista Reverter exposava que en diferents botigues han implementat un servei que permet al client realitzar la compra per Internet i recollir-lo a la botiga física sense baixar del cotxe. Això és el “compro quan puc, ho recullo quan em va bé”. No és quelcom nou, ja que Alcampo i Carrefour ja ofereixen aquest servei des de fa 5 anys, però està clar: la gestió de la connexió entre l’online i l’offline serà un dels punts que donarà suport a les empreses per marcar la diferència amb els seus competidors.

I no ho diem perquè tinguem una bola màgica que predigui el futur. Simplement el consumidor escull entre els mitjans disponibles per a informar-se i comprar i els utilitza en funció de les seves necessitats, repetint el patró, o no.

Sigui una gran empresa o un comerç de barri, adaptar-se i posicionar-se en aquesta multi-canalitat és inevitable per a la seva supervivència. Així que si tens un petit comerç, les bones noticies són que tot depèn de tu. Si encara no ho has fet, res t’impedeix que avui sigui el dia et posis en marxa.

Aquí us deixo un guió per a arrencar:

Pas 0- Pren consciència de que has d'adaptar el teu negoci a la nova realitat i que la evolució no pararà mai.

Pas 1- Coneix com s’informa d’un producte o un servei el teu client i de com vol comprar-lo, aquell que encara no ho és.

Pas 2- Observa què fa la teva competència, ja sigui gran, petita, vengui a la porta del costat o bé, per Internet a tot el món.

Pas 3- Determina quins valors fan que el teu negoci sigui diferencial i com encaixen en aquest nou consumidor.

Pas 4- Demana ajuda a professionals per a que t’ajudin a definir el teu posicionament. Si esculls a l’assessor adequat, tots els diners invertits evitaran dilapidar en el futur.

Pas 5- Elabora un pla d’acció amb un pressupost i temps de dedicació periòdic. Estableix la fórmula de com ho portaràs a terme: amb personal de la teva empresa, subcontractant o amb un model mixt. Tot depèn dels teus costos d’oportunitat i del perfil dels teus empleats.

Pas 6- Executa-ho, elabora mecanismes que validin que el pla funciona i persisteix.



Si els sis punts anteriors s’han realitzat amb rigor, simplement necessites 2 coses més: constància i adaptació sense trair als teus principis. 



Jordi Bernat - CEO UP2YOU


T'AJUDEM A ACONSEGUIR ELS TEUS OBJECTIUS?

En acceptar aquest formulari, accepta la nostra política de privacitat

UNEIX-TE AL BLOG D'UP2YOU

Apreciem el temps i la privacitat igual que tu. Només t'enviarem les entrades del blog.

Up2you


mapa C/ Agustí Duran i Sanpere, 5 baixos
25001 Lleida
tel. 973 220 612
mail email

Dilluns a Divendres
09:00 - 14:00 / 15:00 - 19:00

CONTACTA I SOL·LICITA
INFORMACIÓ SENSE COMPROMÍS

En acceptar aquest formulari, accepta la nostra política de privacitat